DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Mimarlıkta Kuram ve Eleştiri I
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
ARCH 501
Güz
3
0
3
7.5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Öğrencilerin mimarlık düşüncesine eleştirel bakış açıları geliştirmeleri amacıyla tarihsel metinler ve mimarlık yanısıra çağdaş kültürel kuramlar ve felsefe disiplinlerinin bu metinlere getirdikleri yeni okumalar ve yorumlamaları tartışabilmeleri.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mimarlık disiplinini güncel kuramlarla tartışmak.
  • Disiplinlerarası düzeyde mimarlık eleştirisi yapmak.
  • Disiplinlerarası akademik araştırma yapmak.
  • Mimarlık alanına etik sorunları yöneltmek.
  • Akademik yazma becerisinin disiplinlerarası bağlamda uygulamak.
Ders Tanımı Bu derste mimarlık kuramlarında tarihsel olarak süregiden temalar çağdaş yorumlamalar yoluyla tartışmaya açılır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders konularinin tanitimi - Teorilerin mimarliktaki onemi
2 • Akademik Arastirma ve Akademik Makale Yazimi Okumalar
3 • Modernizm: Teori • Modernizmde Mimari Tasarim ve Representasyon Okumalar/ Çalışma Formu
4 • Modernizmde yapi ve malzeme teknolojileri • Modernizmin sehirler ve dogal cevreyle ilgili soylemleri Okumalar/ Çalışma Formu
5 • Modernizmle ilgili odev sunumu: Her ogrenci en gec dersin ucuncu haftasinda modernizmle ilgili bir tane makale veya kitap bolumu secip, 4-5 sayfa ozetini cikaracak ve derste bu ozeti power point sunumu seklinde verecek. Okumalar/ Odev okumalarinin ozeti/ Sunum/ Kritik
6 • Yapisalcilik: Teori • Yapisalcilikta Mimari Tasarim ve Representasyon Okumalar/ Çalışma Formu
7 • Yapisalcilikta yapi ve malzeme teknolojileri • Yapisalciligin sehirler ve dogal cevreyle ilgili soylemleri Okumalar/ Çalışma Formu
8 • Yapisalcilikla ilgili odev sunumu: Her ogrenci en gec dersin altinci haftasinda yapisalcilikla ilgili bir tane makale veya kitap bolumu secip, 4-5 sayfa ozetini cikaracak ve derste bu ozeti power point sunumu seklinde verecek. Okumalar/ Odev okumalarinin ozeti/ Sunum/ Kritik
9 • Postmodernizm: Teori • Postmodernizmde Mimari Tasarim ve Representasyon Okumalar/ Çalışma Formu
10 • Mimaride semiotik ve fenomenoloji • Mimaride tarihselcilik • Mimaride bolgeselcilik ve geleneksellik Okumalar/ Çalışma Formu
11 • Postmodern mimaride yapi ve malzeme teknolojileri • Postmodernizmin sehirler ve dogal cevreyle ilgili soylemleri Okumalar/ Çalışma Formu
12 • Postmodernizmle ilgili odev sunumu: Her ogrenci en gec dersin onuncu haftasinda postmodernizmle ilgili bir tane makale veya kitap bolumu secip, 4-5 sayfa ozetini cikaracak ve derste bu ozeti power point sunumu seklinde verecek. Okumalar/ Odev okumalarinin ozeti/ Sunum/ Kritik
13 - Yapisalcilik otesi donem ve Dekonstruktivizm: Teori - Yapisalcilik otesi donem ve Dekonstruktivizmde Mimari Tasarim ve Representasyon Okumalar/ Çalışma Formu
14 - Yapisalcilik otesi donem ve dekonstruktivizmde yapi ve malzeme teknolojileri - Yapisalcilik otesi donem ve dekonstruktivizmin sehirler ve dogal cevreyle ilgili soylemleri Okumalar/ Çalışma Formu
15 - Yapisalcilik otesi donem ve dekonstruktivizm ile ilgili odev sunumu: Her ogrenci en gec dersin onucuncu haftasinda yapisalcilik otesi donem ve dekonstruktivizm ile bir tane makale veya kitap bolumu secip, 4-5 sayfa ozetini cikaracak ve derste bu ozeti power point sunumu seklinde verecek. Okumalar/ Odev okumalarinin ozeti/ Sunum/ Kritik
16 Donem degerlendirmesi
Ders Kitabı Yok
Önerilen Okumalar/Materyaller Peter Barry, Beginning Theory (Manchester: Manchester University Press, 1995) Terry Eagleton, Literary Theory (Minneapolis: The University of Minnesota Press, 2003) Kate Nesbitt, ed., Theorizing a New Agenda for Architecture (New York: Princeton Architectural Press, 1996) Neil Leach, ed., Rethinking Architecture (London: Routledge, 1997) Joan Ockman, ed., Architecture Culture 19431968 (New York: Rizzoli1993) Michael Hays, ed., Architecture Theory Since 1968 (Cambridge Mass.: The MIT Press, 1998) Roland Barthes, “Myth Today” in Mythologies (New York: Hill and Wang, 1972), pp. 109159. Karen Burns, “Architecture: That Dangerous Useless Supplement” in the proceedings of Accessory/Architecture, New Zealand, Auckland University, 1995, pp. 4956.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
13
13
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
9
27
Sunum / Jüri Önünde Sunum
4
20
Proje
4
40
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
30
100
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
12
7
84
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
9
3
Sunum / Jüri Önünde Sunum
4
2
Proje
4
14
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
    Toplam
223

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

X
2

Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.

X
3

Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır.

X
4

Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.

X
5

Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir.

X
6

Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür.

X
7

Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.

X
8

Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.

X
9

Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

10

Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest